
10. Baojiashan – 11.200 meter
De 4.280 kilometer lange Chinese autosnelweg G30 omvat in totaal vier tunnels. Daaronder valt ook de Maijishan-tunnel (#7). Die ligt echter duizenden kilometers van de Baojiashan-tunnel af. De Baojiashan-tunnel is namelijk niet alleen het sluitstuk van deze top 10-lijst, maar ook van de G30. De Baojiashan-tunnel werd in 2009 geopend en verbindt de steden Lianyungang in Noordoost-China met Khorgas, op de Kazachstaanse grens. Met een lengte van ruim elf kilometer is het de op negen na langste autotunnel ter wereld.
9. Gudvangen – 11.428 meter
De Gudvangen-tunnel in Noorwegen is onderdeel van een zeer tunnelrijk stukje snelweg tussen Oslo en Bergen. Op een traject van 51,5 kilometer moet je er 47 door een tunnel rijden. Dat is inclusief de langste autotunnel ter wereld, de Lærdal-tunnel, die ongeveer 10 kilometer ten oosten van de Gudvangen-tunnel loopt. De Gudvangen-tunnel werd in 1991 voor het publiek geopend. Het is de op vijf na langste tunnel van Europa, en na de Lærdal-tunnel de langste tunnel van Noorwegen.
8. Mt. Blanc – 11.611 meter
De Mt. Blanc-tunnel loopt dwars onder de Alpen tussen Frankrijk en Italië. De tunnel is de oudste in deze lijst; de officiële opening was in 1965. De op zeven na langste tunnel ter wereld is berucht. Op 24 maart 1999 vloog er voor de zeventiende keer sinds de opening een vrachtwagen in brand in de tunnel. Deze keer kon de brand echter niet direct worden geblust. 39 mensen kwamen in totaal om het leven. Onder meer de slechte organisatie, half-om-half verdeeld over een Franse en een Italiaanse partij, kreeg de schuld. Slechte communicatie verergerde het probleem; verantwoordelijke tunnelmanagers kregen nadien boetes en zelfs celstraffen opgelegd. Drie jaar na het vreselijke ongeluk werd de geheel vernieuwde tunnel heropend. Het beheer is in handen van één partij en er zijn ettelijke camera’s en andere veiligheidsmaatregelen toegevoegd.
7. Maijishan – 12. 290 meter
De Maijishan-tunnel werd pas in 2009 geopend en is daarmee één van de jongste uit deze lijst. Net als de Baojiashan-tunnel (#10) is het een onderdeel van de Chinese autosnelweg G30, die nog twee – kortere – tunnels omvat. De op zes na langste autotunnel ter wereld is zeer modern uitgevoerd met onder andere een extra veilig dubbel buizensysteem en ligt ten westen van Shanghai.
6. Fréjus – 12.895 meter
De Fréjus-tunnel tussen Frankrijk en Italië dateert al van 1980. Het is net als de Mt. Blanc-tunnel geen bijster veilige tunnel. Na het ongeluk in de Mt. Blanc-tunnel werd de veiligheid sterk verbeterd, maar toch kon er in 2005 een ongeluk plaatsvinden waarbij twee mensen de dood vonden. Sindsdien is er in 2007 een smalle paralleltunnel gegraven als vluchtroute bij eventuele ongelukken. De Fréjus-tunnel heft een hoge tol (zo’n 36 euro voor personenauto’s) en wordt dan ook vooral door commercieel verkeer gebruikt. Het is de op drie na langste tunnel van Europa en de op vijf na langste tunnel ter wereld.
5. Hsuehshan – 12.942 meter

De oorzaak daarvan ligt in de complexe geologie van de Hsuehshan-bergen (Hsuehshan is Taiwanees voor “Besneeuwde bergen”). Het massief ligt in een breukzone, en gedurende de bouw is de tunnelbuis meerdere keren gedeeltelijk ingestort en/of werden er grondwaterbronnen aangeboord waar het water onder hoge druk uitspoot. Nu maakt het publiek echter dankbaar gebruik van de Hsuehshan-tunnel, die tienduizenden mensen elk anderhalf uur reistijd per dag scheelt.
4. Arlberg – 13.972 meter
De Alberg-tunnel in Oostenrijk is net als de Gotthard een behoorlijk oude tunnel. Al in 1978 werd de Arlberg Straßentunnel officieel geopend. Bij de opening was het de langste tunnel van Europa en ook de langste tunnel ter wereld; tegenwoordig staat hij op de tweede, respectievelijk derde plaats. Bijzonder aan deze tunnel is dat hij precies parallel loopt aan de in 1884 (geen typefout) opgeleverde Alberg-spoortunnel. Omdat de Alberg-autotunnel slechts één tunnelbuis telt, hetgeen naar tegenwoordige veiligheidsstandaarden te weinig is, zijn er de laatste jaren acht verbindingspassages met de spoortunnel gegraven. Bij calamiteiten is de paralleltunnel dus de vluchtroute.
3. St. Gotthard – 16.918 meter

2. Zhongnanshan – 18.040 meter
De Zhongnanshan-, of ook wel Qinling Zhongnanshan-tunnel, staat in dit lijstje op de tweede plaats. In de lijst van langste tunnels ter wereld met een dubbele tunnelbuis zou de Zhongnanshan-tunnel echter op 1 staan. Het is tevens de langste autotunnel in China. De naam van deze in 2007 geopende tunnel refereert aan de bergen waar hij onderdoor loopt – het Zhongnan-massief, in het Chinees Zhongnanshan.
1. Lærdal – 24.510 meter

Geef een reactie